Tandvleesproblemen / mondhygiëniste

Voorkom tandheelkundige problemen

Een goede mondhygiëne is niet alleen van groot belang voor de gezondheid van uw tanden en tandvlees, maar ook voor uw algemene gezondheid. Door voldoende aandacht aan uw mondhygiëne te besteden voorkomt u veel tandheelkundige problemen.

Gezond tandvlees is roze van kleur en ligt strak rondom de tanden en bloedt niet als u uw tanden poetst. Bloedend tandvlees ontstaat door ophoping van tandplak en tandsteen. Ontstoken tandvlees kan rood, slap en gezwollen zijn en bloedt gemakkelijk bij het tandenpoetsen. Ook kan het tandvlees vanwege te hard poetsen, een verkeerde poetsmethode en of een te harde tandenborstel terugtrekken. Poets bij voorkeur met een zachte tandenborstel en oefen niet te veel druk uit tijdens het poetsen.

Ontstoken of gevoelig tandvlees, verkleurde tanden of slechte adem kunnen tekenen zijn van slechte mondhygiëne. Om u te helpen op het gebied van mondhygiëne zijn er in onze moderne praktijk gediplomeerde mondhygiënisten werkzaam.

Gingivitis

Als de tandvleesontsteking zich beperkt tot de rand van het tandvlees, heet dit gingivitis. De ontsteking van de rand van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. Er zijn veel soorten bacteriën, die dit kunnen veroorzaken. Zij bevinden zich in de tandplak. Tandplak is een zacht en kleverig laagje op de tanden en kiezen. Dit tandvleesprobleem is meestal door uzelf te verhelpen en wel door goede zelfzorg, mondhygiëne toe te passen.

Helpt de zelfreiniging van uw tanden en kiezen niet en blijft u last houden van bloedend tandvlees, dan kan de ontsteking zich uitbreiden. Het tandvlees kan gaan terugtrekken en er kan botafbraak plaatsvinden, er ontstaat ruimte, een soort zakje tussen de tand en het tandvlees, de zogenaamde pocket. In een verder stadium van de ontsteking kunnen tanden en kiezen los gaan zitten. Een ontsteking, die zich uitbreidt naar het kaakbot heet parodontitis. Deze tandvleesontsteking is niet alleen door uzelf en goede mondhygiëne op te lossen.

Parodontitis

Het verraderlijke aan een parodontitis is dat deze vaak onopgemerkt blijft, omdat de ontsteking zich sluimerend uitbreidt en er zelden pijnklachten zijn. Daarnaast kan door roken het signaal “bloedend tandvlees” uitblijven. Dit komt door de vernauwde bloedvaatjes in het tandvlees.

Uit onderzoeken blijkt dat we vaak te lang wachten om de hulp van de tandarts of mondhygiënist in te schakelen. De tandarts controleert tijdens het periodiek mondonderzoek altijd uw tandvlees door middel van een meting: de DPSI score. Zij zullen u, indien er sprake is van een tandvleesprobleem adviseren om een afspraak te maken bij één van onze mondhygiënisten in de praktijk. De mondhygiënist is de deskundige op het gebied van tandvleesproblemen om deze te voorkomen, genezen en te stabiliseren.

Om vast te stellen wat de ernst van uw tandvlees probleem is, zal de mondhygiënist een parodontaal onderzoek uitvoeren. De mondhygiënist zal tijdens dit eerste bezoek een pocketstatus of een parodontiumstatus maken. Dit is een zeer uitgebreide meting van de ruimtes tussen uw tand- en tandvlees (pockets). Dit is een 0-meting zodat wij uw parodontale gezondheid ( conditie van het bot en tandvlees rondom uw tanden) door de jaren heen goed kunnen volgen. Indien nodig worden er na overleg met de tandarts aanvullende röntgenfoto’s gemaakt.

Aan de hand van dit onderzoek zal de mondhygiënist samen met u bespreken welke behandeling(en) er nodig zijn om de gezondheid van uw tandvlees te verbeteren.

Als u parodontitis hebt, kunt u behandeld worden door een mondhygiënist, of zij kunnen u doorverwijzen naar een parodontoloog. Zeker bij gecompliceerde behandelingen kan dit nuttig zijn.

Tevens geeft de mondhygiënist u daarna een begroting voor de vervolgbehandelingen. Wij werken volgens het protocol Parodontale diagnostiek- en behandeling.

Wij proberen uw bezoek aan de mondhygiënist, indien gewenst, zoveel mogelijk te combineren met uw tandartsbezoek. Zo hoeft u de praktijk maar één keer te bezoeken.