Extractie tand of kies

Helaas is het soms nodig om een tand of kies te trekken. Een extractie kan om verschillende redenen noodzakelijk zijn. Of het nu gaat om een verstandskies die moet worden getrokken of een extractie die plaatsvindt na een ongeluk, het is meestal niet het soort behandeling waar mensen naar uitkijken.

Om het trekken van tanden en kiezen te voorkomen, bespreekt uw tandarts altijd mogelijke alternatieven. Soms kan uw tand of kies nog behouden worden door middel van een wortelkanaalbehandeling. Ook kan het tijdig plaatsen van een kroon soms voorkomen dat een kies onherstelbaar afbreekt. Wanneer een extractie toch de beste oplossing is dan bespreekt de tandarts eventuele mogelijkheden voor een implantaat om zo de volledige functionaliteit van uw gebit te behouden.

Ondanks dat u wellicht opziet tegen het trekken van een tand of kies is dat vaak niet nodig. Uw tandarts doet er alles aan om uw behandeling zo pijnloos en comfortabel mogelijk te laten verlopen.

Voorafgaand aan de behandeling heeft de tandarts op uw röntgenfoto’s bekeken of de extractie naar verwachting makkelijk of moeilijk zal zijn. Wanneer de tandarts verwacht dat het een moeilijke behandeling kan gaan worden of dat er bepaalde complicaties kunnen ontstaan ivm de anatomie en de ligging van de wortels dan wordt u doorverwezen naar de kaakchirurg. Daar wordt alles dusdanig voorbereid dat de wortels door middel van een klein chirurgisch sneetje “vrij” komen te liggen. Van dit sneetje merkt u niets, de behandeling verloopt alsnog snel, pijnloos en met relatief weinig pijn na de extractie. Zo wordt een moeilijke extractie toch relatief eenvoudig.

Wat kunt u verwachten bij een extractie

Het is van belang ervoor te zorgen dat de behandeling zo pijnloos mogelijk wordt uitgevoerd. Daarom zal de tandarts allereerst de plek van de extractie verdoven. Pas zodra de tandarts er zeker van is dat u goed verdoofd bent, wordt aan de behandeling begonnen.

Wat te doen na de behandeling

Na het trekken van een tand of kies kan het zo zijn dat u hier nog even last van heeft. Om ervoor te zorgen dat u zo min mogelijk pijn heeft na de extractie krijgt u bij ons altijd een brief mee met instructies over wat u wel en vooral niet moet doen. Hierin leest u ook terug wat de normale gevolgen zijn van een extractie en ook wanneer u contact op moet nemen met de tandartspraktijk.